V předškolním období dítěte dochází k intenzivnímu rozvoji dovedností, které budou mít zásadní význam pro budoucí úspěch ve škole i v životě. V tomto věku jsou děti mimořádně otevřené novým informacím a schopnostem.
Rodiče často řeší otázky: „Umí moje dítě dost? Je připravené na školu?“. Zdali je dítě připravené, určuje několik důležitých dovedností - především psaní (grafomotorické schopnosti), počítání (matematické představy) a schopnost soustředění (koncentrace a pozornost). Zvládnutí těchto základů přispívá k sebevědomí dítěte a zjednodušuje jeho nástup do první třídy.
Jak naučit dítě psát?
Zájem o psaní se u dětí projevuje individuálně, avšak nejčastěji kolem čtvrtého až pátého roku života. Je přirozené, pokud dítě začne projevovat zájem dříve nebo později. Důležité je tento zájem včas zaznamenat a vhodně jej podporovat. Klíčovým předpokladem úspěšného psaní je správný vývoj jemné motoriky a schopnost koordinovat práci ruky a očí. Můžete dětem pomoci hrami, kde děti navlékají korálky, kreslí a obkreslují jednoduché tvary. Dítě je připravené na psaní, když samo začne napodobovat písmo, náčrty nebo jednoduché tvary.
Dítěti můžete pomoci zakoupením vhodných pomůcek. Magnetické kreslící tabulky, pískové tabulky na kreslení prstem, ergonomické pastelky a trojboké tužky patří k nejlepším pomůckám pro rozvoj správného úchopu a motorických schopností. Grafomotorické pracovní listy umožňují dětem postupně získávat jistotu ruky různými tvary a vzory.
Mezi aktivity můžete zařadit i jiná motorická cvičení. Například kreativní výtvarné činnosti jako kreslení, malování či modelování z plastelíny. Vhodné jsou aktivity, které nenechávají děti pasivní, ale vyžadují konkrétní zapojení rukou – lepení, mačkání či skládání papíru. Každá z těchto činností posiluje svaly ruky, jemnou motoriku a zároveň děti baví.
Kdy začít s počty?
Počítání patří mezi důležité součásti předškolního vzdělávání. Dítě, které rozumí základním matematickým pojmům, jako jsou čísla, porovnávání velikostí, množství a třídění předmětů, snáze vstupuje do školního procesu. Matematické schopnosti ovlivňují logické a analytické myšlení, které dále podporuje schopnost řešit problémy obecně.
Začněte dítěti matematiku představovat skrze běžné denní činnosti. Počet kusů ovoce, které si bere na svačinku, kolik kroků od dveří ke stolu, kolik je zapotřebí příborů na stole.
Co takhle čtení?
Dítě, které je připravené začít se učit číst, projevuje několik typických znaků. Těmi jsou například zájem o písmenka, schopnost soustředit se po dobu alespoň 15–20 minut, rozpoznávání určitých písmen či zvuků, zájem o prohlížení knih, schopnost vyprávět jednoduchý příběh na základě obrázků, či vyjadřovat zvědavost ohledně psaného textu. Důležitá je také schopnost foneticky rozeznat alespoň část hlásek.
Dopřejte dítěti dostatek slovní stimulace. Už od útlého věku mu čtěte pohádky, říkejte básničky, vyprávějte vlastními slovy příběhy, hrajte slovní hry. Tak si dítě rozšíří slovní zásobu, rozvine jazykové schopnosti a zároveň začne vnímat psaný text jako něco zajímavého, co stojí za objevování.
Nejlépe se děti učí metodou hry. Začněte jednoduchými aktivitami jako přiřazování písmen či obrázků na kartičkách, pexesem s písmenky, použitím magnetických písmen na ledničce, hraním hry "na jakou hlásku slovo začíná", zpíváním abecedy nebo hraním hádanek.
Nicméně nesmutněte, pokud vaše dítě neprojevuje zájem o čtení, psaní nebo matematiku. Nebo pokud na rozvoj těchto vloh s dítětem nemáte čas. S první třídou si je ve škole převezmou učitelé. Jejich práce je děti učit a případné talenty rozvíjet.