Domácí aktivity učí děti mnohem více, než si dokážeme představit – rozvíjí motorické a kognitivní schopnosti, smysl pro spolupráci, empatii a v neposlední řadě právě zodpovědnost. Rozvoj zodpovědnosti u dětí se neobejde bez aktivní účasti rodičů, kteří jsou jim vzorem. Pokud chceme, aby naše děti přijaly své každodenní povinnosti, musíme jim nejdříve ukázat, jak je domácnost závislá na vzájemné spolupráci všech členů rodiny. Je důležité pochopit, že žádné dítě se nestane zodpovědným přes noc. Jedná se o delší proces, který vyžaduje trpělivost, laskavost, důslednost a hlavně pozitivní vzor ze strany rodičů.
A především, pokud vám dítě začne v domácnosti pomáhat, tak tím ulevíte sobě.
Proč je dobré učit děti pomáhat v domácnosti?
Každý rodič chce vychovat dítě, které bude schopné se postarat o sebe samo a bude v budoucnu zvládat běžnou péči o domásnost samostatně. Právě domácí práce jsou základním kamenem, kde se zodpovědnost a samostatnost dítěte formuje již od velmi raného věku. Děti, které jsou navyklé na pravidelné domácí úkony, se dokážou lépe orientovat v běžném životě.
Zapojením do domácích prací se dítě učí spolupráci s ostatními a rozvíjí se jeho empatie. Začne lépe chápat, kolik práce rodiče v domácnosti mají, a bude schopné více ocenit jejich úsilí. To pozitivně ovlivňuje nejen vzájemné vztahy uvnitř rodiny, ale i dítě samotné, které si plánuje své úkoly lépe než jeho vrstevníci, kteří v domácnosti žádné povinnosti nemají.
Dobrá zpráva je, že pro děti bývá pomáhání přirozenou věcí. Zejména ti nejmenší chtějí dělat vše jako rodiče, napodobují dospělé a s radostí se zapojí do jednoduchých domácích aktivit.
Domácí práce také dítě učí disciplíně a sebekázni. Když ví, že některé povinnosti splnit musí, učí se vlastní vůlí překonávat příležitostnou nelibost a odolávat okamžitému potěšení – a to vše má pozitivní dopad na jeho budoucí chování nejen v domácnosti, ale i ve škole a později v profesním životě.
Kdy je nejvhodnější začít děti zapojovat do domácnosti?
Odpověď asi nikoho nepřekvapí: čím dříve začnete, tím lépe. Ideální dobou pro zapojení je už batolecí věk – děti kolem dvou až tří let se sami chtějí účastnit všeho, co děláte, a rády vám pomohou například třídit prádlo podle barev, uklízet hračky nebo zametat drobná smítka.
V předškolním věku (od 4 do 6 let) je možné již zvyšovat náročnost a pestrost činností. Dítě může pomáhat prostírat stůl, dávat nádobí do myčky, zalévat rostliny nebo pomáhat s péčí o domácí mazlíčky. Je vhodné dítěti nabídnout domácí činnosti formou hry, například kdo jako první utře prach ze stolu, nebo hraním rolí, kdy dítě je „maminka“ či „tatínek“ a učí své plyšové hračky uklízet atp.
Pro mladší školáky (6 – 10 let) je vhodné stanovovat jasné hranice a určit i pravidelné domácí úkoly. Již mohou například vynášet odpadky, vysávat pokoj, pomáhat s většími nákupy, mýt ovoce a zeleninu nebo jednodušší přípravu jídla.
Teenageři by měli nést větší odpovědnost. Mohou pečovat třeba o mladší sourozence, pomáhat s vařením, větším úklidem a dokonce plánováním chodu domácnosti.
Jak správně dítě motivovat, aby chtělo pomáhat?
Motivace dítěte není vždy snadná, ale existuje několik osvědčených pravidel. Základní prevencí neochoty k úkolům je začínat brzy, jak již bylo řečeno. Dalším klíčem je pozitivní přístup: pochvala a ocenění snažení je nutnou součástí každého pokroku. Dále může pomoci vizualizace (tabulka odměn).
Důležitá je také důslednost – pravidelně připomínejte úkoly a neustupujte ve chvíli, kdy dítě projevuje nelibost či nechuť. Zároveň ale buďte flexibilní: nechávejte dítě vybírat si z více možných úkolů, aby cítilo určitou míru svobody ve svých povinnostech.
Zapojením dětí do domácích prací povzbuzuje pocit zodpovědnosti a sebedůvěry. Úklidové nároky přizpůsobte věku dítěte. Chvalte a trpělivě veďte. Uvidíte, jak s hravě a s radostí převezme některé důležité úkoly ve vaší rodině.