Sociální dovednosti patří mezi nejdůležitější schopnosti, které dítě během svého dětství rozvíjí. Právě způsob, jakým dítě komunikuje, interaguje a sdílí prostor s jinými dětmi, přímo ovlivní jeho budoucí schopnosti fungovat v kolektivu, najít si přátele a navázat plnohodnotné vztahy.
Je úplně pochopitelné, pokud máte obavy, zda s interakcemi nezačínáte příliš brzy nebo příliš pozdě.
Význam sociálních interakcí v raném věku dětí
Jaké jsou vlastně první sociální interakce dětí a proč na ně dbát? Jde o první pokusy dítěte vstupovat do kontaktu, komunikace nebo hry s jinými dětmi. Sociální interakce jsou významné hlavně proto, že dítěti umožňují rozvíjet zdravou komunikaci, učí jej empatii, sdílení, trpělivosti a zvládání konfliktů.
Psychologové poukazují na fakt, že dítě potřebuje ke zdravému psychickému a emocionálnímu vývoji podněty od jiných vrstevníků. Přestože se může jednat o jednoduché interakce typu "půjčíš mi tu kostku?" nebo vzájemné sledování, právě tyto drobné momenty tvoří základ sociální gramotnosti dítěte.
Dítě při kontaktu s vrstevníky poznává jiné přístupy, návyky, temperamenty a učí se s nimi zacházet. Učí se chápat druhé, respektovat odlišnosti a vyrovnávat se s různými pocity.
Kdy je správný čas začít první kontakty dítěte s vrstevníky?
Otázkou správného načasování prvních sociálních kontaktů se zabývá mnoho odborníků. Obecně se shodují na tom, že dítě začíná být vědomě připraveno komunikovat s jinými dětmi zhruba mezi 6. až 12. měsícem. V tomto období děti začínají vykazovat výrazně vyšší zájem o okolí a ostatní děti, kteří se podobají jim samotným.
Neznamená to nutně, že se v tomto období musí dítě pravidelně potkávat s vrstevníky, ale jde o citlivé období, kdy jeho zájem o jiné děti začíná růst a je vhodné tento přirozený pud vnímat. Zhruba mezi prvním a druhým rokem života dochází k intenzivnějším pokusům o zapojení do společné hry a komunikace.
Jsou děti, které jsou na interakce připraveny dříve, některým to trvá déle. Vždy sledujte své dítě, jeho reakce, chování a zájem. Děti nám většinou samy vysílají jasné signály toho, zda jsou na setkání s vrstevníky zralé.
Příliš netlačte, ale najděte přirozené příležitosti – procházky s kočárkem, hrací skupinky, kamarádky s dětmi, návštěvy dětských koutků apod.
Rizika předčasných a opožděných sociálních interakcí
Začněme riziky, která přinášejí příliš časné interakce. Některé děti, které nejsou emocionálně připraveny, mohou zažívat stres, strach či neklid. Přílišná stimulace v sociálním prostředí může negativně ovlivnit jejich chování a způsobovat problémy se spánkem a úzkosti.
Na druhou stranu odkládání sociálních kontaktů příliš dlouho může rovněž způsobovat potíže. Dítě se může stát nejistým v kolektivu a může být bojácné. Také adaptace na skupinu jako školka nebo mateřská centra bývá daleko těžší.
Najděte proto rovnováhu, zkuste se zamyslet nad jeho temperamentem. A pak postupně a citlivě začněte.
Správně načasované prvních sociálních kontaktů je náročné, ale zároveň to vždy můžete zkusit a pokud to nepůjde, dítě do ničeho nenutit. Ideální prostředí jsou taková, kde děti jsou, ale interakce s nimi není nutná, třeba dětská hřiště. Sami pak uvidíte, jestli dítě jde i za dětmi nebo se drží ve vaší blízkosti a komunikuje jen s vámi.