OnlineHračkářství.cz je teď Kidero.cz – nový název, stejná radost! 🎉

Doprava zdarma od 2 500 Kč
Všechny články

Jak správně odhadnout, kdy jsou děti připraveny na kamarády?

Sociální dovednosti patří mezi nejdůležitější schopnosti, které dítě během svého dětství rozvíjí. Právě způsob, jakým dítě komunikuje, interaguje a sdílí prostor s jinými dětmi, přímo ovlivní jeho budoucí schopnosti fungovat v kolektivu, najít si přátele a navázat plnohodnotné vztahy

Je úplně pochopitelné, pokud máte obavy, zda s interakcemi nezačínáte příliš brzy nebo příliš pozdě.

Význam sociálních interakcí v raném věku dětí

Jaké jsou vlastně první sociální interakce dětí a proč na ně dbát? Jde o první pokusy dítěte vstupovat do kontaktu, komunikace nebo hry s jinými dětmi. Sociální interakce jsou významné hlavně proto, že dítěti umožňují rozvíjet zdravou komunikaci, učí jej empatii, sdílení, trpělivosti a zvládání konfliktů.

Psychologové poukazují na fakt, že dítě potřebuje ke zdravému psychickému a emocionálnímu vývoji podněty od jiných vrstevníků. Přestože se může jednat o jednoduché interakce typu "půjčíš mi tu kostku?" nebo vzájemné sledování, právě tyto drobné momenty tvoří základ sociální gramotnosti dítěte.

Dítě při kontaktu s vrstevníky poznává jiné přístupy, návyky, temperamenty a učí se s nimi zacházet. Učí se chápat druhé, respektovat odlišnosti a vyrovnávat se s různými pocity.

Kdy je správný čas začít první kontakty dítěte s vrstevníky?

Otázkou správného načasování prvních sociálních kontaktů se zabývá mnoho odborníků. Obecně se shodují na tom, že dítě začíná být vědomě připraveno komunikovat s jinými dětmi zhruba mezi 6. až 12. měsícem. V tomto období děti začínají vykazovat výrazně vyšší zájem o okolí a ostatní děti, kteří se podobají jim samotným.

Neznamená to nutně, že se v tomto období musí dítě pravidelně potkávat s vrstevníky, ale jde o citlivé období, kdy jeho zájem o jiné děti začíná růst a je vhodné tento přirozený pud vnímat. Zhruba mezi prvním a druhým rokem života dochází k intenzivnějším pokusům o zapojení do společné hry a komunikace.

Jsou děti, které jsou na interakce připraveny dříve, některým to trvá déle. Vždy sledujte své dítě, jeho reakce, chování a zájem. Děti nám většinou samy vysílají jasné signály toho, zda jsou na setkání s vrstevníky zralé.

Příliš netlačte, ale najděte přirozené příležitosti – procházky s kočárkem, hrací skupinky, kamarádky s dětmi, návštěvy dětských koutků apod

Rizika předčasných a opožděných sociálních interakcí

Začněme riziky, která přinášejí příliš časné interakce. Některé děti, které nejsou emocionálně připraveny, mohou zažívat stres, strach či neklid. Přílišná stimulace v sociálním prostředí může negativně ovlivnit jejich chování a způsobovat problémy se spánkem a úzkosti.

Na druhou stranu odkládání sociálních kontaktů příliš dlouho může rovněž způsobovat potíže. Dítě se může stát nejistým v kolektivu a může být bojácné. Také adaptace na skupinu jako školka nebo mateřská centra bývá daleko těžší.

Najděte proto rovnováhu, zkuste se zamyslet nad jeho temperamentem. A pak postupně a citlivě začněte. 

Správně načasované prvních sociálních kontaktů je náročné, ale zároveň to vždy můžete zkusit a pokud to nepůjde, dítě do ničeho nenutit. Ideální prostředí jsou taková, kde děti jsou, ale interakce s nimi není nutná, třeba dětská hřiště. Sami pak uvidíte, jestli dítě jde i za dětmi nebo se drží ve vaší blízkosti a komunikuje jen s vámi.