Proč se vašemu dítěti ve škole přestalo dařit, co s tím můžete udělat a jak vhodně zareagovat jako rodiče? Jde o problém, který většinou zasahuje celou rodinu a vyžaduje citlivý, systémový a klidný přístup.
Všichni si přejeme, aby naše dítě bylo úspěšné, především ve škole. Když se náhle zhorší školní výsledky, může to signalizovat problémy. Důležité je uvědomit si, že zhoršený prospěch není zdaleka jen důsledkem nedbalosti či lenosti dítěte. Velice často má problém hlubší příčiny, které mohou být pedagogické, psychologické nebo dokonce zdravotní a sociální povahy.
Jak rozpoznat zhoršení prospěchu?
Pokles školních výsledků se jen málokdy objeví zcela náhle. Často je to postupný proces, který začíná nenápadnými signály. Pokud tyto příznaky zachytíte včas, můžete většímu zhoršení předejít. Dítě se může například začít vyhýbat domácím úkolům, může si stěžovat na školu, vyjadřovat demotivaci, nebo dokonce odmítat školu úplně navštěvovat. Prvním krokem je proto pečlivé sledování chování a reakcí dítěte.
Dalším signálem může být náhlá změna v komunikaci. Pokud dítě dříve otevřeně hovořilo o škole a nyní je najednou uzavřenější či podrážděnější, je to určitý signál. Tato změna může souviset s novými nároky, nezvládnutými vztahy ve třídě, novým personálem, spolužáky či zklamáním z neúspěchu.
Při zpozorování změn, zkuste nejdříve s dítětem navázat rozhovor. Případně se zeptejte třídního učitele. Učitelé, kteří tráví s dítětem hodně času, dokážou často identifikovat problém dříve než rodiče. Mohou vás upozornit na konkrétní předměty, učivo, nebo dokonce na vztahové zvláštnosti ve třídě.
Nejčastější příčiny zhoršeného prospěchu
Mnozí rodiče si myslí, že důvodem poklesu známek je lenost nebo vzdor dítěte učit se, realita však bývá mnohem složitější. Mezi běžné příčiny patří zejména:
- Zvýšené nároky školy: Změna školy, přechod na druhý stupeň nebo střední školu bývají častou příčinou poklesu prospěchu.
- Problémy v kolektivu a šikana: Pokud se dítě necítí ve třídě bezpečně a dobře, může to výrazně ovlivnit jeho schopnost učit se.
- Specifické poruchy učení: Dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie a další poruchy učení často vedou k frustraci dítěte, které se i přes velkou snahu nedokáže vyrovnat vrstevníkům.
- Zdravotní a psychologické příčiny: Deprese, úzkosti, potíže s koncentrací (ADHD), chronické zdravotní problémy, ale třeba i rodinné problémy – to vše má vliv na výkon dítěte ve škole.
Jak komunikovat s dítětem a školou?
Při hledání řešení je klíčová především komunikace. S dítětem bychom měli mluvit otevřeně a bez výčitek, dávat mu najevo, že se mu snažíme pomoci. Tipem je začít rozhovor pozitivně. Ptejte se, co ho v minulosti bavilo, a co by potřebovalo, aby se mu dařilo lépe. Rozhodně se vyhněte výčitkám nebo křiku, tím můžete řešení problému ještě více zkomplikovat.
Dohodněte si schůzku s třídním učitelem nebo školním poradcem. Snažte se zjistit, jak situaci vnímají oni a jaká doporučení mají. Nebojte se zvolit externí pomoc, ať už jde o doučování, pedagogicko-psychologickou poradnu, nebo jiné odborníky, kteří vám i dítěti mohou pomoci překonat problémy účinněji.
Praktické tipy, jak dítěti pomoci zlepšit prospěch
Dítěti můžete pomoci především vytvořením vhodného prostředí pro učení doma, které bude klidné. Stanovte si každodenní učící rutinu, která bude jasně vymezená. Důležitá je také společná příprava – projděte rozvrh, pomůcky, učebnice, sešity a úkoly, termíny testů a pomozte mu s plánováním učení.
Pokud je zhoršený prospěch způsoben specifickou poruchou učení, neodkládejte návštěvu u specialisty – čím dříve zapojíte odborníka, tím lépe pro dítě.
Pokud se vašemu dítěti zhoršil prospěch, nepropadejte panice. Zvyšování tlaku a emocí situaci jen komplikuje. Zkuste se v klidu zaměřit na pochopení příčin a postupně dítěti pomozte.